Resumen: Este artículo pretende definir la filología de autor y, para ello, atenderá a su génesis, donde cobran especial importancia las figuras de Contini e Isella, a sus premisas básicas, que la diferencian de la crítica genética francesa y al radical cambio al que está sometida hoy nuestra disciplina. La filología de autor, que implica además una interpretación personal por parte del crítico, refleja dicha interpretación no solo en la lección escogida del texto, sino en la propia construcción del aparato crítico, que podrá ser genético o evolutivo. Todas estas cuestiones básicas se explican a partir de los Idilli de Leopardi o Fermo e Lucia de Manzoni, entre otros ejemplos.
Abstract: The aim of the article is to define author’s philology, and in order to do so, it will look at its beginnings, where we find the relevance of the figures of Contini an Isella, at its basic premises, which make it differ from French genetic criticism, and at the radical transformation to which our discipline is exposed today. Author’s philology, which also entails a personal interpretation on the critic’s part, projects this interpretation not only in the lesson chosen from the text, but also in the construction itself of the critical apparatus, which may be genetic or evolutive. All these basic issues are dealt with taking the Idilli, by Leopardi, or Fermo e Lucia, by Manzoni, as basis, among others.